Tuesday, October 11, 2011

KEDAMAIAN JIWA ITU AKAN TERBIT APABILA ANDA.....

Dapat Merasai Pertolongan Dan Rahmat Allah Itu Hampir

"...Bilakah(datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)."...
(surah Al-Baqarah:Ayat 214)



Jiwa tidak akan damai jika kita dilanda masalah peribadi dan rumahtangga. Jiwa juga tidak akan damai jika ditekan dengan masalah kewangan dan kerjaya. Begitu juga, jiwa tidak akan damai sekiranya kita ditimpa kesakitan, kemalangan atau kehilangan sesuatu atau seseorang yang kita sayangi.

Walaupun begitu kita tidak seharusnya melalui hari-hari kita dengan jiwa yang resah dan fikiran yang kusut. Malahan hari-hari yang kita lalui seharusnya ceria dan bersemangat, dengan jiwa kita di dalam keadaan stabil, terkawal dan tenteram.

Allah Maha Mengetahui keadaan hari-hari yang kita lalui dan sememangnya pertolongan Allah itu hampir dengan kita. Namun pertolongan Allah yang hampir itu tidak akan sampai kepada kita jika kita tidak pandai bersabar dalam menunggu pertolongan tersebut dan tidak pandai menunjukkan ketaatan kepada Allah dengan berpegang teguh kepada suruhan dan laranganNya.

Itulah pesanan Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 214. Apabila kita telah boleh bersabar, taat kepada Allah dan berusaha, kita tidak perlu lagi ada kerunsingan, keresahan dan kesedihan dalam jiwa untuk memikirkan masalah dan musibah yang melanda kerana kita tahu dan percaya pertolongan Allah itu sedang menghampiri kita.



IKRAR KEDAMAIAN JIWA ANDA:
"Kini jiwaku tenang dan fikiranku lapang walaupun musibah dan masalah menimpa diriku. Aku bersabar dalam menghadapi musibah dan masalah dan tekun menunjukkan ketaatanku kepada Allah dengan bersembahyang dan berdoa kepadaNya. Jadi kini jiwaku tenang dan damai kerana aku dapat merasai pertolongan Allah itu hampir denganku."

Petikan dari buku Mencari Damai keluaran pustaka Al-hidayah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...