Friday, February 26, 2010

KETIKA CINTA BERBUAH SYURGA

Segala puji bagi Allah, yang menjadikan sekelian alam dan salam kepada Nabi MUhammad s.a.w penyandang gelaran Al-Amin dn kepada Ahli keluarga baginda,para sahabat,tabiin dan umat2 nabi Muhammad seluruh alam ini...

Dikesempatan ini aku nak berkongsi dan nak coret sedikit sebanyak apa yang aku perolehi menghadiri talk show di KLCC..Pada minggu lepas kawanku mengajak aku ke KLCC dgr talk show dekat masjid As-Syakirin..dalam do pikir2 maka setujulah aku..Seawal pagi kena pergi memandangkan jarak Putrajaya jauh jugak nak pergi sana dgn menaiki bas sampai ke Pasar Seni kemudian tukar Putra LRT sehingga lah Sampai KLCC...

Talk show ini Bertajuk..Ketika Cinta Berbuah Syurga..tajuk Ini dihuraikan oleh Penceramah yg terkenal dan tidak asing lagi..bagi penonton Al-Kuliyyah TV3..Ust Fauzi Mustafa....Apa yang dimaksudkn dgn tajuk diatas kepada siapa kita nak bercinta supaya berbuah disyurga..bukan cinta kepada Ibubapa,abang,kakak,kekasih...dan sewaktu dengannya..tetapi maksud cinta berbuah di syurga ini iaitu cinta kita kepada Rasullullah s.a.w iaitu Nabi kita yang menjadi ikutan,idola kita sepanjang zaman.

Disini juga Ust menceritakan seorang yg hidup bersama nabi iaitu Anas bin Malik bagaimana cintanya dia terhadap Rasul..sehingga kan dia berasa sedih kerana satu hari dia xdapat melihat nabi.Begitu cintanya beliau terhadap Rasul yang sangat mulia.

Disini aku nak beberapa point yang diberikan oleh Ustaz bagaimana untuk kita mendapat cinta kita yang berbuah disyurga:

  1. Melakukan apa yang disuruh oleh Nabi dan meninggalkan apa yang dilarang.

  2. Perangi golongan2 orang yang menghina Nabi Muhammad s.a.w.

  3. Suka dan minat apa yang Nabi suka..Boleh rujuk pada buku Syamail Muhammadiah.

  4. Mengajar Ahli keluarga,anak2 pelihara hadis2 Nabi.

  5. Mempelajari Sirah Nabi s.a.w.

Mampukah kita melakukannya..untuk mencapai cinta kita kepada Rasullullah s.a.w supaya disyurga nanti kita berada bersama Nabi.

Kepada saya dan anda marilah kita mengadap Allah Yang Maha Esa.Yang Maha Kuasa. dan semoga kesejahteraan dilimpahkan kepada para Rasul.Dan segala puji bagi Allah Sekelian Alam..

Segala yang mulia itu datang dari Allah yang buruk itu dari saya sendiri....Insan yang lemah dalam penulisan..Wallahu a'lam..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...